Rabu, 24 Julai 2013

Kelemahan Kata Laluan Telefon Pintar Anda

Semuanya kelihatan mudah dengan telefon pintar.Anda membuka aplikasi laman sosial dengan satu sentuhan,gambar-gambar anda juga sangat mudah diakses,begitu juga dengan dokumen-dokumen penting anda di ruang simpanan awan anda.Tidak terlepas juga emel,contact dan juga akaun dalam talian yang lain yang sedia diakses dengan satu sentuhan sahaja.

Pernahkah anda tertinggal telefon pintar anda di atas meja di kedai kopi misalnya ketika anda bergegas ke bilik air?Atau terlupa anda meletaknya di mana-mana?Fikirkan terhadap potensi risiko tersebut,jika telefon pintar anda jatuh ke tangan yang salah.Ambil 10 saat fikirkan tentangnya.Kemudian barulah anda teruskan membaca..

Menakutkan bukan?Semua emel,contact dan juga gambar-gambar peribadi anda berada dalam tangan orang yang tidak diketahui.Dengan akses yang sangat mudah dengan satu sentuhan,begitu lah juga jika ianya berada di tangan orang lain.Kelemahan kata laluan telefon pintar anda adalah sangat tinggi.

Tujuan cerita ini bukanlah untuk menakutkan anda,tetapi supaya anda mengambil tindakan.

Kemahuan untuk kekal log masuk melalui aplikasi di telefon pintar adalah kuat.Kadang-kadang kita gagal untuk log keluar daripada aplikasi yang ada di dalam telefon pintar terutamanya aplikasi laman sosial disebabkan kita mahu cepat atau tidak mahu bersusah payah untuk mengisi kata laluan untuk log masuk lebih-lebih lagi apabila anda ingin segera memuat naik gambar yang anda baru sahaja ambil ke laman sosial.Tetapi sesiapa yang menderita akibat maklumat peribadi mereka terdedah daripada peranti yang hilang atau dicuri pasti akan berharap mereka meluangkan sedikit masa mengukuhkan keselamatan peranti mereka.

Bayangkan jika telefon pintar atau tablet kesayangan anda hilang,jadi sesiapa sahaja yang memilikinya mungkin mempunyai akses ke semua akaun laman sosial anda,dan jika cukup pantas mereka boleh menukar kata laluannya menyebabkan amat susah untuk anda mengembalikan akaun laman sosial anda.

Mereka juga pasti mempunyai akses terhadap aplikasi emel di dalam telefon pintar dan mereka boleh mengesahkan penukaran kata laluan melalui emel yang mereka terima apabila menukar kata laluan akaun laman sosial anda.

Jika anda menerima emel pengesahan kata laluan baru di peranti yang lain jika ada,anda mungkin boleh mengambil tindakan sepatutnya tetapi mungkin mereka sudah pun melakukan kerosakan dan itu pun kalau anda mempunyai peranti lain.

Dengan semua maklumat peribadi di simpan di dalam telefon dan juga melalui emel,memang mempunyai kemungkinan yang benar bahawa identiti anda mungkin dicuri dan digunakan untuk pelbagai tujuan.Telefon pintar kini menjadi semakin pintar menyebabkan mereka menjadi peranti penyimpan segala apa yang sudah dilog masuk.

Sangat tidak praktikal apabila dilihat,tetapi sebenarnya satu-satunya cara untuk memastikan aplikasi anda tidak terdedah ialah dengan melog keluar daripada semua aplikasi yang anda telah selesai gunakan.

Seperti biasa,barisan pertama pertahanan adalah menggunakan kata laluan untuk melindungi peranti anda.Pastikan ianya dilancarkan selepas sedikit kenyahaktifan.

Walau apapun cara yang anda gunakan untuk melindungi peranti anda,memang banyak yang akan dikesalkan jika ianya jatuh di tangan orang yang salah,jadi gunakan lah seberapa banyak perlindungan yang mungkin.

Sumber: Norton

Ikuti saya di Google+ untuk menerima perkembangan terbaru post daripada saya.

That's all,Stay Secure..

You Might Also Like:





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sharethis