Selasa, 1 Oktober 2013

Extension Web Yang Berguna Untuk Sekuriti dan Privasi Anda

Penggunaan pelayar web kadang-kadang memerlukan bantuan extension atau plugin untuk membantu kita dari segi sekuriti dan privasi selain daripada setting sedia ada pelayar web tersebut.

Jadi untuk post kali ini,buat pertama kalinya,kita akan bercakap tentang extension atau plugin sekuriti dan privasi.



+Adblock Plus ,dengar namanya saja sudah cukup untuk mengetahui fungsinya iaitu untuk menghalang iklan.Ianya dibangunkan menggunakan Javascript,CSS.Ia menghalang iklan berdasarkan senarai atau 'list' yang dilanggan.Easylist dan Fanboy list adalah antara 'list' yang popular.Selain itu,terdapat juga 'list' untuk menyekat daripada melawati laman web yang berbahaya dan 'anti-social tracking'.Anda akan dilanggan secara automatik kepada senarai Easylist,anda boleh menambah 'list' lain yang disediakan di ruang option extension tersebut.Jika anda ingin menambah 'list' lain yang tidak disediakan di situ,anda perlu pergi ke laman web Adblock Plus untuk melanggan 'list' lain.Tapi anda dinasihatkan supaya tidak melanggan terlalu banyak 'list' bagi mengelakkan masalah pada pelayar web disebabkan konflik.
Adblock Plus menghalang Javascript,Flash yang digunakan untuk menayang iklan.Untuk iklan teks pula,Adblock Plus menggunakan pendekatan menyorok iklan teks tersebut daripada menghalangnya untuk dimuat turun.

Adblock Plus boleh menghalang iklan Youtube dan di laman Facebook anda.Tetapi ianya tetap bergantung kepada anda.Jika anda inginkan pengalaman yang lebih sosial,anda boleh nyahaktifkan di laman facebook supaya anda boleh melihat stream iklan terbaru,cuma anda perlu berhati-hati kerana kebanyakan iklan berniat jahat dengan memerangkap anda supaya klik padanya.Begitu juga iklan di Youtube,jika anda selalu menggunakan Youtube,mungkin anda patut menyokongnya di atas kandungan percuma yang ditawarkan kepada anda dengan menyahaktifkan Adblock Plus pada laman Youtube.Semua ini bergantung kepada 'attitudes' anda sendiri.

Penghalangan iklan membolehkan page load lebih cepat berbanding biasa.

Anda boleh memilih untuk menyahaktifkan Adblock Plus pada laman web yang anda mahukan atau memilih untuk menapis sesetengah ruang sahaja dengan mengklik pada ikon Adblock Plus pada pelayar web anda.
Iklan kadang-kadang membawa risiko malware kerana penjahat menyelitkan kod berbahaya di sebalik iklan tersebut.Jadi kita perlulah berhati-hati dengan melihat jenis iklan sama ada baik atau buruk.

Tetapi sebagai pengguna Internet yang bertanggungjawab,kita juga perlulah menyokong laman web yang kita layari dengan melihat jenis iklan yang ditawarkan kerana mereka bergantung kepada iklan untuk mendapatkan keuntungan ke atas kandungan percuma yang ditawarkan kepada kita.

Jadi apa lagi,pasang lah extension Adblock Plus yang boleh didapati di Chrome Store,Mozilla Firefox,IE Gallery dan Opera.Dan ingat tanggungjawab anda sebagai pengguna Internet.

That's all Stay Secure..

Ikuti saya di Google+ dan laman facebook TEKNO Crazee supaya anda tidak terlepas post terbaru daripada saya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sharethis