Khamis, 12 September 2013

Perisian Crack Sudah Menjadi Satu Kebiasaan

Secara umumnya atau lebih difahami,perisian 'crack' adalah perisian yang didapati dalam versi penuh dengan memasukkan 'register key' tanpa bayaran.

Perisian ini 'di crack' melalui proses yang dinamakan 'software cracking' iaitu modifikasi perisian untuk membuang atau menyahaktifkan ciri-ciri yang difikirkan tidak perlu pada pandangan orang yang crack perisian tersebut selalunya berkait dengan kaedah perlindungan(copy protection,protection against the manipulation of software),trial/demo version,serial key,hardware key,date check,CD check ataupun 'software annoyances'.

Penghasilan dan penggunaan salinan perisian crack adalah haram dan terdapat undang-undang tentangnya.

Keburukan perisian crack di sebalik kelebihan yang diterima iaitu penggunaan versi penuh tanpa membelanjakan satu sen pun untuk mendapatkannya ialah kebanyakan perisian crack turut disertakan dengan virus dan tidak semestinya sentiasa berfungsi dengan baik setiap masa.

Perisian yang dimuat turun secara umumnya datang dengan dua benda:

  1. Keygen:Key Code Generator.Alternatifnya,ia disertakan dengan fail teks yang mempunyai 'key code' yang dianggap akan berfungsi."Key Code" di sini bermakna key code produk untuk pemasangan selalunya dijumpai di dalam manual pemasangan
  2. Crack:Secebis code yang disalin daripada code asal dalam direktori game,secara manual atau dengan 'installer'.Perisian secara umumnya bermakna perisian tersebut telah dimodifikasi menjadi 'registered'.
Bergantung kepada kompas moral anda,ini mungkin baik atau buruk.

Terdapat bahaya yang tersembunyi di sebalik perisian crack.Trojan,keylogger,virus kerap dihantar melalui perisian ini.

Jika anda tidak pasti,keylogger adalah perisian yang menghantar taipan key pada keyboard anda kepada orang ketiga iaitu orang jahat.Ini termasuklah username,password anda lebih-lebih lagi apabila anda menggunakan komputer anda untuk urusan bank,pembelian dalam talian.

Sumber:
  1. Wikipedia
  2. Yahoo! Answer
Ikuti saya di Google+ atau laman facebook TEKNO Crazee supaya anda tidak terlepas post terbaru daripada saya..

That's all,Stay Secure..

You Might Like:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sharethis