Sabtu, 10 Ogos 2013

Dengan Beberapa Klik,Kata Laluan Mudah Diakses Melalui Chrome

Agak pelik bukan?Google adalah syarikat yang sememangnya mementingkan keselamatan tetapi dalam hal ini,mereka tidak kisah untuk menerangkan secara terperinci,menolak sebarang cadangan bahawa ianya adalah kelemahan sekuriti.Ini bukanlah isu yang baru.

Ciri yang dipersoalkan ini terdapat dalam Chrome apabila pengguna memilih Settings/Show Advanced Settings/Password and forms/Manage saved passwords.

Apabila anda sampai ke bahagian tersebut,anda boleh lihat Chrome menyenaraikan kata laluan yang anda simpan dalam bentuk yang asas.

Tiada 'master password,tiada keselamatan,malah tiada pemberitahuan kepada pengguna bahawa kata laluan dalam bentuk yang nyata.

Mungkin kita hanya perlu menggunakan 'pasdword manager' dan kita perlu beranggapan bahawa mana-mana komputer akan menjadi tidak selamat apabila ada sesiapa yang mempunyai akses fizikal terhadapnya.
Mungkin,tetapi isu ini tetap penting kerana orang yang tidak mempunyai pengetahuan akan terikut dengan membiarkan pelayar web menyimpan kata laluan untuknya.Masih belum jelas bagaimana sekuriti Google berjalan.

Pengguna bukannya pembangun.Mereka tidak tahu bagaimana ia beroperasi.Mereka tidak menjangkakan sebegini mudah untuk melihat kata laluan mereka.

Berbeza sedikit daripada Chrome,Firefox menawarkan penggunanya untuk menetapkan 'master password' tetapi berapa ramai yang menetapkannya.

Sudah tiba masanya Google lihat kembali ciri keselamatannya dan dengar cakap pengguna walaupun daripada pengguna biasa.

Sumber:Elliot Kember,Pembangun Design and Development Studio Riot

Ikuti saya di Google+ atau laman Facebook TEKNO Crazee supaya anda tidak terlepas post terbaru daripada saya.
Stay Secure..

You Might Also Like:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sharethis