Isnin, 3 Februari 2014

Cara Menukar Mod Firmware anda daripada UEFI kepada Legacy BIOS

UEFI? Legacy? Apa bendanya itu?

Hmm..bagi anda yang belum tahu apa itu UEFI dan Legacy ini,mari saya terangkan satu-satu serba sedikit tentangnya.

UEFI

UEFI adalah singkatan kepada Unified Extensible Firmware Interface iaitu sebuah antaramuka antara sistem operasi dan platform firmware ketika boot.Ia adalah model antaramuka baru yang kebanyakannya telah pun ada di komputer model baru di pasaran.Ia mampu duduk di atas proses boot BIOS Legacy dan melakukan tugas yang sama seperti mana BIOS Legacy,cuma lebih banyak menampilkan ciri-ciri baru.

BIOS

Apa itu BIOS?BIOS adalah singkatan kepada Basic Input Output System.Ia adalah program pertama yang dijalankan komputer sebaik sahaja dihidupkan.Tugasnya seperti biasa adalah menjalankan ujian untuk memeriksa semua komponen perkakasan,kemudian memuatkan program bootloader untuk menghidupkan sistem operasi kemudian dari situ,sistem operasi akan mengambil alih.Kelemahan BIOS adalah ia terdedah kepada mekanisme pertahanan malware iaitu rootkits berbanding UEFI yang mempunyai perlindungan terhadapnya.

Platform komputer baru kebanyakannya menyokong kedua-dua antaramuka UEFI dan Legacy BIOS ini.Tunggu,habis tu kenapa pula nak tukar mod daripada UEFI kepada Legacy BIOS.Sebabnya adalah BIOS menyokong kerangka x86 yang kebanyakkannya diimplementasikan di dalam komputer model lama.Jika kita ingin menjalankan sistem operasi lama yang tidak menyokong UEFI,jadi di sini lah perlunya kita menukar modnya daripada UEFI kepada Legacy BIOS.

Pengalaman

Daripada pengalaman saya ketika ingin menjalankan sistem operasi Linux Mint pada komputer saya,hampir dua bulan saya mencari jalan bagaimana untuk menjalankan sistem operasi berasaskan Unix ini pada komputer bersistem operasikan Windows 8 yang menggunakan UEFI.Bukan lah susah mana pun,kalau anda dah jumpa caranya..

Terdapat sistem operasi berasaskan Linux atau Unix ini menyokong UEFI tetapi lebih sesuai kalau ianya BIOS.
Sepertimana Linux Mint,kalau tidak silap saya..Linux Mint menyokong UEFI,cuma kita perlu menutup Secure Boot dan Hybrid Boot untuk menjalankannya.Saya kini cuba menggunakan sistem operasi Linux yang lain pula dan terus saja menukarkan antaramukanya kepada BIOS kerana lebih sesuai untuknya.

Lihat Lagi Tentang


Jadi,Begini Caranya..

Ketika anda boot komputer anda,tekan butang yang dikhaskan untuk pergi ke boot options seperti F2,F8,F12 bergantung kepada komputer anda.Selalunya ia akan nyatakan ketika boot.

Anda boleh lihat disitu bahawa boot mode telah disetkan ke UEFI dengan Secure Boot aktif.
Pergi ke Change Boot Mode Setting,antaramuka ini mungkin berbeza bergantung kepada komputer anda


Kemudian pilih option Legacy Boot Mode,Secure Boot Off dan tekan Enter.Jadi barulah anda dapat boot ke sistem operasi Linux dan memasangnya.Anda perlu ingat jika anda ingin switch ke sistem operasi asal anda semula yang menyokong UEFI,anda perlu melakukan langkah ini semula dan pilih UEFI Boot Mode,Secure Boot On.


Jadi diharapkan dengan maklumat ini dapat membantu anda dalam memahami firmware seperti UEFI dan BIOS ini dan bagaimana ingin menukar modnya.Sebarang pertanyaan atau pertambahan boleh tujukan di ruang komen atau email,terima kasih.

Ikuti saya di Google+ dan laman facebook TEKNO Crazee supaya anda tidak terlepas post terbaru daripada saya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sharethis