Selasa, 9 April 2013

Jaga-Jaga Dunia Maya

Bertemu sekali lagi dalam post terbaru saya tentang bahayanya berada di dunia maya..Banyak yang kita boleh lakukan di dunia maya seperti bersosial di laman sosial popular facebook dan twitter,melihat video,bermain permainan dalam talian dan banyak lagi..perkara yang tidak difikirkan boleh dilakukan dalam dunia nyata,semuanya boleh dilakukan kerana semuanya berada di hujung jari..

Tetapi adakah kita sedar tentang bahayanya sesuatu milik kita yang berada di sana maksud saya internet..adakah kita mengambil langkah-langkah yang perlu untuk menjaga apa yang menjadi hak kita.
Jangan risau,yang lepas biarlah lepas tidak perlu difikirkan lagi..Sekarang ini anda perlu mulakan langkah anda bagi menjaga hak anda sebagai pengguna Internet.Di sini saya senaraikan beberapa cara untuk mengekalkan sekuriti secara efektif dan agresif:

1.Simpan Maklumat Peribadi

Jangan sesekali meletakkan maklumat peribadi seperti alamat rumah,nombor telefon dan lain2 maklumat sewenang-wenangnya.Jika anda rasa maklumat tersebut tidak perlu diisikan,jadi jangan isikan..

2.Biarkan Dunia Maya Kekal Di Sana

Gunakan tetapan privasi bagi memastikan hanya rakan-rakan anda dan keluarga sahaja yang dapat melihat gambar yang anda letakkan di laman sosial.

3.Keselamatan Kata Laluan

Ini perkara biasa yang sentiasa diingatkan.Kadang-kadang kita lebih suka menggunakan kata laluan yang mudah diingati iaitu pendek dan mempunyai maklumat peribadi kita di antaranya.Tetapi adakah kita sedar ianya lebih mendedahkan kita kepada ancaman siber.Tetapkan kata laluan dengan campuran huruf besar,huruf kecil,nombor,simbol..tidak menggunakan perkataan yang ada dalam kamus atau perkataan yang jelas..

4.Lindungi peranti mudah alih

Pastikan telefon pintar anda memiliki kata laluan terutama ketika anda pergi merantau.Muat turun aplikasi keselamatan untuk mengunci peranti jika ia hilang atau dicuri.

5.Hati-Hati Pada Pautan

Cara popular kini ialah penjenayah siber telah menggodam ke dalam akaun emel dan rangkaian sosial rakan anda dan menghantar emel atau post spam.Jadi berhati-hati apabila terdapat post di facebook oleh rakan anda berkaitan contohnya video sensasi,offer atau berita khabar angin yang ingin memerangkap anda supaya like atau comment.

6.Berwaspada Dengan Laman Web

Pastikan laman web yang anda kunjungi yang melibatkan maklumat peribadi anda mempunyai tanda mangga (lock) dan https pada bar alamat pelayar terutamanya facebook jika anda berada di hotspot wifi awam terutamanya.

Rasanya setakat ini dulu..harap artikel ini dapat membantu anda supaya kekal selamat berada di talian.
Over and Out,Stay Secure..

Jika anda suka artikel ini,berikanlah reaksi anda di bawah..

Kekal update dengan post terbaru blog Tekno Crazee dengan mengikuti halaman facebook TEKNO Crazee..pastikan TEKNO  itu semuanya huruf besar ; )

You Might Also Like:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sharethis